Friday, February 5, 2010

Nasib baik khutbah Jumaat tadi bukan pasal Najib melawat Melaka semalam

Masa aku kecik dulu, Cik Din adalah seorang yang sangat alim. Bukan runcit runcit punya alim. Nak kabor dia punya alim tu, sampai dia join tabligh. Aku tak tipu weh.

Tapi tabligh masa Cik Din join tu bukan macam yang korang selalu dok ngumpat tu. Yang ni yang cemerlang punya. Mandi mengikut sunnah. Takde de nak masam masam dalam masjid tu. Bincang masalah masalah umat. Bincang cara cara supaya sekurang kurangnya keluarga sendiri tak terjebak dalam masalah duniawi yang lagho ini.

Dan aku pun, pernah juga Cik Din bawak dalam majlis majlis berfikir ni. Tengok sendiri bagaimana khusyuknya mereka mendengar, bertukar pendapat, memberi pandangan. Dan yang paling aku suka, makan dalam talam.

Tapi Cik Din jenis yang tak simpan jambang. Kerja dalam tentera nak simpan jambang mende nye. Mau esok kena sagat muka dekat landasan kapal terbang.














Tapi apasal mamat tabligh sebelah aku masa khutbah Jumaat tadi tersengguk sengguk tidur? Tak true langsung!



.

20 comments:

gadissebelahpintu said...

dia berzikir la. lu ni, xabes berprasangka buruk. macha, harini jumaat. lu tau kan apa yg boleh jadi hari jumaat?

ey, jumaat malam ada pasar malam ah kt area perumahan gua kt msia tu. nak pegiii!!!

10tonmind said...

ye la cha...x baik berprasangka buruk,ari jumaat nih...tpi mase gua kt masjid tdi bukan takat mamat2 tabligh je yg tersengguk2 yg x tabligh pun same kihkihkih...

Chaireel Azizee Mohamed @ Ayub said...

dia tido?pejam mata je tu...keh keh

siggplus said...

yang lu sebok2 fikir pasal dia buat apa?

kan lg baik lu dengar khutbah senyap2, hayati, fahamkan.

haih

i'msosupernotcool said...

true la tuh..
menghayati..
ko ape tau..
haha

hanie said...

ko ade dengkur jgk x cha...?

ezzati said...

manusia gak dia tu..ada rasa letih

zairi said...

masa aku form4 dulu,nyaris2 aku joint tabligh.pasal nya brader yang khutbah kan aku dulu tu mata bercelak.nak joint tabligh punya pasal,aku rembat celak nenek aku yang import dari mekah sana.pegi skolah pun mata letak celak.

satu hari...brader tu ajar cara mandi.perkara utama dia begitau,x bleh pandang kemaluan ketika mandi.x bleh terima betul cara brader tu.sampai skang aku x pecaya cakap tabligh.

tasekM said...

ni nak kabor dia pergi solat jumaat le nih.....

:P



.

Lifesaver said...

ko mana tau dia tidur?dia angguk2 tanda faham tu

macha_sezs said...

GSP,
err...ape leh jadi ari jumaat?

selain pasar malam kau tu?
haha~




10ton,
haha.tapi tak yah la dari mula sampai abes tersengguk sengguk kan......





Chaireel,
yang sampai tersengguk tu ape kes?




sigg,
alah.khutbah hari ni untuk bapak2. gua lambat lagi. tak hayati pun tak pe.

keh keh keh.

macha_sezs said...

imso,
haha..menghayati dalam mimpi agaknya..




hanie,
depan gadis2 tak pernah lagi!
hahaha~




ezzati,
betol. saya juga terfikir begitu lalu insaf seketika.

seketika je!





zairi,
takpe bro, yang penting sekarang lu jadi orang.


:)


tasekM,
akak sorang je yang paham tujuan saya!!

takkan la takde nak di kenen kenen kan kakkkk~
ahaha~





lifesaver,
hahaha.ye laaa ye laaaa~

crazy_labelle said...

die balik dr perasmian 1msia smlm kul 3 pagi tu... mne la taw mnang kete viva, ley derma kat anak yatim... see... ak pink +ve sokmo...

shakinah said...

tu bapak aku tu doo.
kau ngumpat bapak aku ye!

macha_sezs said...

crazy,
hurmmm....positif...positifff....ko pegi ke babe?


shax,
hahaha. ampun pakcik!

Ahmad Azrin Aziz said...

mungkin dia masih konstabel lagi la tuu..

bdk dpn pc said...

ishh..ko ni...nk join, join je semangkuk....

asal ko x lepok je pale dia mcm si wawa lepok pale boboy??

=)

AyanaAsham said...

aku xpenah makan dalam talam
tapi aku penah la makan kuih talam :D

hepi weekend.

green apple said...

mamat sebelah ko tu dah banyak beramal dah malam tadi, buat semayang tahajud.

crazy_labelle said...

xpergi... sbb ak xpernah n xmungkin pernah akan menang cabutan bertuah... rsenye mcm dah tertulis atas dahi ak...

kesan tapak kaki

About Me

My photo
muka kacak..hati rumaja..jiwa riang..body taff..ade lesen L untuk lori..bukan perompak..tak penah merogol..pernah di cium..