Monday, December 8, 2008

entry ini tidak bersifat peribadi

salam aidiladha.

aku maafkan korang..aku maafkan pawaz walaupon aku tau jap lagi sure die nak balun aku lagi.aku tau aku pemaaf orang nye...terima kasih pada aku.

aku mulakan entry ni dengan tajuk yang bermain di kepala aku adalah "korban". aku tak senang sebenarnya nak taip entry ni..tapi aku korban kan masa aku. aku tatau macamana nak start entry ni tapi aku korban kan kepala otak aku supaya bekerja keras sikit di pagi raya ni. aku cuba untuk serius pada kali ini walaupun aku tau ade orang memperlekehkan usaha murni kali ni. ini adalah korban jiwa dan perasaan.

kenapa susah sangat nak korban sedangkan kita lakukan setiap hari? kita korban kan perasaan setiap masa.. tak percaya? member dapat dean sedangkan korang study sesama..toyol yang sama..korang takde jaki sikit pon ke?? tapi korang ucap tahniah jugak kat die walaupon ati korang pedih... yang da kerja plak ..sindrom jeles sama gaji orang berleluasa..education level sama..post yang sama..tapi apasal gaji ko lebeyy??tapi korang senyap kan jugak..
itu lah korban perasaan.

korban duit.ini lagi selalu. kapcai korang tu selalu kene bagi makan. kete beso kecik korang tu kene suap kan minyak jugak..padahal time ujan kapcai tu basah kan korang jugak...kete besa kecik tu rosak jugak .
korban topap. ..semalam aku dengar pendapat cik leha yang tak paham masalah orang muda yang sanggup tak makan supaya topap terisi..tu budak2 baru nak galak jela mak..*sigh*.. tapi aku pon dulu cam tu gak. korban supaya orang di sebelah sana rasa dihargai..supaya kita tidak menanggung beban perasaan..supaya orang disana tidak menuduh kita lupakan dia...supaya apaapa ya lagi lah..
itu korban duit+korban perasaan

tapi apa yang aku harap orang2 yang melakukan ibadah korban ni berperangai elok la sikit. jangan jadi macam tahun lepas lagi..memalukan..sungguh memalukan.. time nak korban tu sume bawak baldi besar..lembu dah tumbang sume pakat2 bawak daging tu lari..lapah masing2..isi dalam baldi masing2..bawak balik umah masing2..woi!!aku yang jahil agama pon tau la..daging lembu tu kene timbang dulu!! agihan die ade pecahan la woi! makan la korang daging haram tu..pas tu bile anak tak pandai macam aku , mula la marah2 budak tu..padahal die yang bagi budak tu benda haram. mana la anak tu tak bebal!

hijrah la wahai manusia~~

hijrah memang payah..nak buang tabiat buruk ingat senang ke?
dengki mendengki
tuduh menuduh
carut mencarut
tamak mentamak

kita orang malaysia ni sume sama je..mentaliti sama.perangai sama. mencarut yang sama...melainkan ko tau jepun atau france , ko tetap mencarut perkataan yang sama dengan aku.
maka dengan ini mari lah kita sama2 berubah supaya kita jadi lebih baik....

Allahuakbar.Allahuakbar.Walillah ilham...

aku harap orang kampung ni tak bawak baldi masing2..

p/s-aku tidak sempurna.maafkan aku.

4 comments:

Darkkadabra said...

entri anda merupakan ceramah agama yang membosankan..

macha_sezs said...

@darkk25
tq

Anonymous said...

gimme some space..
zzzz...
tq

macha_sezs said...

@hackemi
ko nak bape luas??
5kali3 kaki??
lambat laun ko akan dapat..haha

kesan tapak kaki

About Me

My photo
muka kacak..hati rumaja..jiwa riang..body taff..ade lesen L untuk lori..bukan perompak..tak penah merogol..pernah di cium..